Dobór
opon samochodowych jest wielokrotnie przez kierowców traktowany mało poważnie, nabywają oni opony nienowe, ze startym bieżnikiem, często nie nadające się do jazdy. Opony tego typu nie odprowadzając gładko wody, łatwo wpadają w poślizg, nie trzymają auta na ulicy.
Na podstawie danych z: http://www.flickr.com
Ogumienie pojazdu jest jednak bardzo ważną częścią gwarantującą bezpieczeństwo kierującemu i jego pasażerom. Należy zwrócić szczególną uwagę przy selekcji odpowiednich opon nie tylko do każdego auta, ale także do pory roku, w jakiej mamy ochotę kierować. Przykładowo przy aucie o niewielkich rozmiarach nabędziemy opony 175 65 r14, w przeciwieństwie do auta kombi, gdzie nałożyć można opony 215 65 16.
Każdy z opisanych gabarytów będzie dobrze działał w innym typie aut. Przy założeniu niewielkich opon do wielkiego auta nie tylko zwiększamy niebezpieczeństwo spowodowania kolizji, ale także zmniejszamy komfort jazdy. W odwrotnym przypadku, kiedy założymy opony (
opony Bridgestone) duże do niewielkiego samochodu, może się okazać, że w ogóle jazda jest niemożliwa, ponieważ opony haczą się o nadkola, ścierają i uniemożliwiają jakikolwiek ruch kierownicą. Poza oczywistą sprawą wielkości opon, powinno się jeszcze zwrócić uwagę na ich
jakość. Niedawno na rynku pokazały się opony nalewane, czyli odnawiane.
Zaciekawił Cię ten post? To świetnie, gdyż oryginalny wpis (
https://transcomp.pl/oferta/organizacja-i-bezpieczenstwo-ruchu/) posiada podobne dane do omawianych.
Proces ten polega na nałożeniu nieużywanego bieżnika na zużyte starte już opony, dzięki czemu mogą one jeszcze pojeździć kilka sezonów. Kierowcy często kupują tego typu ogumienie, ponieważ jest ono około połowę tańsze od lepszych jakościowo opon. Takie rozwiązanie jednak niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo. Nabywając opony nalewane często nie zdajemy sobie sprawy, że są one gorszej klasy, mogą w skrajnych przypadkach i przy wysokich temperaturach gorącego od słońca asfaltu rozpaść się i spowodować poważną kolizję. Niestety za nieużywane i dobre ogumienie trzeba wydać kilkakrotność
ceny opon nalewanych, przez co rozwiązanie tanie jest bardzo częste, zwłaszcza wśród kierowców posiadających pojazdy starszej daty.
Samochody, które są już nienowe uważają kierowcy za niewarte inwestowania w nie. Te auta nie będą poruszać się po ulicach już niedługo. Korzystniej jest więc kupić opony, które sprawdzi się tylko w najbliższym czasie, kiedy samochód jeszcze jeździ w miarę sprawnie i nie trzeba nic reperować. Osobną sprawą jest wybór ogumienia w zależności od pory roku, o tym jednak napiszemy w następnym artykule.