Działanie zamienników do pojazdów

Świeca żarowa jest to urządzenie wykorzystywane w silnikach wysokoprężnych i modelarskich służące do udogodnienia rozruchu, przede wszystkim w niskich temperaturach i stabilizację wolnych obrotów pracy silnika. Używanie świec żarowych zmniejsza także emisję szkodliwych składników spalin w czasie rozruchu zimnego silnika.

motoryzacyjny Tand
Na podstawie danych z: tand.pl
Świeca żarowa jest grzałką wkomponowaną w ściankę głowicy silnika, a jej fragment grzejny usytuowany jest we wnętrzu kolektora ssącego. W silnikach z wtryskiem pośrednim miejscem ulokowania jest komora - (zobacz komora klimatyczna) wstępna lub komora wirowa. Wskutek przepływu prądu elektrycznego z akumulatora spirala silnie nagrzewa się zwracając ciepło zasysanemu powietrzu z kolektora co skutecznie ułatwia rozruch. W silnikach z wtryskiem pośrednim świeca żarowa nagrzewa komorę, ułatwiając odparowanie paliwa i samozapłon. Użycie świecy żarowej jest bardzo znaczące w silniku z wtryskiem pośrednim (np. 4C90), gdzie odbywają się większe straty ciepła w komorze wstępnej, sterownik do świec żarowych podtrzymuje jej czynność jeszcze przez jakiś czas po uruchomieniu silnika. Ma to na celu zabezpieczenie stabilności obrotów biegu jałowego i uniknięciu drgań. Ponieważ w silniku wysokoprężnym o wtrysku pośrednim w komorze wstępnej dochodzi do zapłonu paliwa - to w nich przeważnie instaluje się świece żarowe. Silniki z wtryskiem bezpośrednim wymagają użycia świec żarowych w trudniejszych okolicznościach rozruchu (np. w czasie mrozu, po mocnym ochłodzeniu silnika). W swym działaniu świece żarowy, która jest elektrycznym grzejnikiem, wykorzystano prawo Joule'a, gdzie przy przepływie prądu elektrycznego przez rezystor powstaje ciepło. Po włączeniu napięcia zasilającego świecę temperatura spirali grzejnej wzrasta do
Serwis samochodowy
Admin: JEREMY DUMOND
Na podstawie danych z: http://www.flickr.com
momentu, kiedy moc oddawana do otoczenia w postaci ciepła zrówna się z mocą doprowadzonego prądu.

Niezwykle interesujący tekst, prawda? Sprawdź także inne wpisy, ponieważ tam niezła witryna jest nie mniej zajmująca i pochłonie Cię bez reszty.

Jeżeli pominąć nieznaczne straty energii w przewodach doprowadzających prąd do świecy żarowej, to całość dostarczonej energii elektrycznej zostaje zamieniona w ciepło. Spirala grzejna to przeważnie kilka zwojów drutu oporowego.

Cechą charakterystyczną silnika wysokoprężnego jest proces spalania różniący się od tej reakcji w silniku benzynowym. O ile w tym ostatnim zapłon mieszanki jest w wyniku iskry elektrycznej ze świecy zapłonowej, o tyle w silniku wysokoprężnym najpierw dochodzi do sprężenia powietrza do bardzo wysokiego ciśnienia (stąd nazwa tych jednostek – wysokoprężne). Sprężone powietrze osiąga wysoką temperaturę i wówczas wtryskiwane jest paliwo – następuje zapłon.
Ale w wypadku zimnego silnika Diesla obowiązkowe jest wstępne podgrzanie komory spalania, aby umożliwić zainicjowanie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Do tego właśnie konieczne są części samochodowe- zobacz naprawę samochodów w Gdyni.

Świece żarowe podgrzewają powietrze w komorze spalania do optymalnej temperatury w czasie od kilku do kilkunastu sekund. O tym, że działają mówi zapalona pomarańczowa kontrolka na desce rozdzielczej (zazwyczaj z symbolem spirali). Włącza się, kiedy przekręcamy kluczyk w stacyjce. Z uruchomieniem silnika trzeba zaczekać dopóki nie zgaśnie.
2019/06/14, 09:08:04
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.